Het kan altijd beter!

Starten met Artificial Intelligence in jouw baan?

Artificial Intelligence (AI) is een snel evoluerende technologie die een grote impact heeft op online marketing. AI kan worden gebruikt om een ​​breed scala aan taken te automatiseren, van het analyseren van data tot het personaliseren van marketingcampagnes. Hierdoor kan generative AI online marketeers helpen om hun werk efficiënter en effectiever te doen. Vanuit Draft Digital zijn we sinds vorig jaar gestart en geloven we dat technologien zoals ChatGPT, GPT4 en Bard essentieel zijn voor het behalen van performance. Integratie van AI in onze werkzaamheden is dus van essentieel belang voor ons succes. Wij geven ook workshops aan bedrijven hoe je AI goed kan implementeren in de organisatie en bedrijfsvoering voering. Neem voor meer informatie contact met ons op.

Waarom is het nu juist belangrijk om Artificial Intelligence te omarmen binnen jouw organisatie?

Vanuit Draft merken we nu al steeds vaker dat personeel dat AI veel gebruikt in zijn of werkzaamheden een verschil heeft ten opzichte van de andere werknemers. Opvallend is dat 80% nog steeds geen ChatGPT heeft gebruikt volgens ICT Magazine (Link). Werknemers die gebruikmaken van dergelijke tooling kunnen veel processen sneller en slimmer doen. Denk hierbij aan het doen van data-analyses, het creëren van content of het bouwen scripts.

Op dit moment zien wij in ons werk nog steeds voorkomen dat personen geen gebruikmaken van generative AI, omdat zij het voordeel niet zien. Op dit moment is het natuurlijk geen vereiste om generative AI te gebruiken in het werk. Dat is nu ook nog niet essentieel, maar over bijvoorbeeld 2 jaar kan er wel verwacht worden dat je gebruikmaakt van generative AI. Mocht je dan over onvoldoende kennis beschikken kan dit wellicht gevolgen hebben voor een toekomstige baan.

Wij verwachten tevens ook dat de rol van een uitvoerend (media) specialist veel meer gaat veranderen naar ‘prompter’. Het wordt dan veel belangrijker om goed met dergelijke AI tools om te kunnen gaan. Deze tools werken namelijk veel sneller dat het menselijke brein en zullen in de toekomst ook nog eens veel nauwkeuriger zijn.

Daardoor kan je sneller Google, Meta of TikTok campagnes inboeken en optimaliseren. Om je alvast op weg te helpen is het vooral handig om te starten met AI voor het maken van content. Dit is een relatief onschuldige manier om AI toe te passen.

Content maken

Een van de eerste punten waar AI goed mee kan helpen is het maken van content. Dit kan variëren van het maken van tekst tot het vertalen van tekst of het genereren van afbeeldingen. AI kan zelfs worden gebruikt om videocontent te maken, maar het resultaat valt nog tegen. AI gebruiken voor het maken van content is een onschuldige manier om kennis te maken. Ook als we kijken naar privacy kan hier weinig fout gaan.

Voorbeelden

Hier zijn enkele voorbeelden van hoe AI wordt gebruikt om content te genereren:

  • Tekstgeneratie: AI kan worden gebruikt om tekst te genereren voor blogposts, artikelen, webpagina’s en andere soorten content. AI kan ook worden gebruikt om tekst te genereren voor marketingmateriaal, zoals e-mailcampagnes of social media-berichten. Wij gebruiken voor veel van onze blogs ook ChatGPT al posten we materiaal niet direct door. Er zitten vaak nog veel fouten in.
  • Vertaling: AI wordt gebruikt om tekst te vertalen tussen verschillende talen. Dit kan jou helpen sneller content te vertalen, maar kan ook zorgen dat je andere buitenlandse doelgroepen kan aanspreken. Accepteer in dit geval wel dat de content niet 100% goed is, al merken we dat vertalingen erg goed werken. In het Engels kan dit natuurlijk ook nog goed gecontroleerd worden.
  • Video: Het kan worden gebruikt om video’s te maken die relevant zijn voor de doelgroep van een bedrijf. Wij zien weldat dit nog niet goed werkt.
  • Afbeeldingen: AI kan worden gebruikt om afbeeldingen te maken die relevant zijn voor de doelgroep van een bedrijf. AI kan ook worden gebruikt om afbeeldingen te personaliseren voor individuele gebruikers. Vaak worden tools zoals Midjourney hiervoor gebruikt, echter merken wij ook dat Bing goed werkt voor simpele afbeeldingen. Kijk maar eens rond.

Artificial Intelligence maakt jouw werkzaamheden makkelijker

Zoals je kan concluderen kan AI helpen om snel content te maken en dit maken jouw werkzaamheden makkelijker. Tevens leer je op deze manier kennismaken met een van de belangrijkste trends voor de toekomst. AI is een krachtige tool die kan helpen om content te genereren. AI kan ook marketeers helpen om tijd te besparen en hun werk efficiënter te doen. Al is het wel van belang om het werk goed te controleren, voordat iets live gezet wordt. Wij hebben voor deze blog ook gebruikgemaakt van ChatGPT en Bard, maar hebben nog wel tijd gestopt in het herschrijven van de tekst. Het is dus niet verstandig om al je mailtjes te typen met generative AI. In de volgende alinea staan we stil bij andere manieren waar generative AI voor gebruikt kan worden.

Andere manieren om AI te gebruiken

AI biedt marketeers een veel mogelijkheden buiten het creëren van content. Door juist gebruik te maken van een ‘prompt’ kan het geautomatiseerd campagnes opzetten in DV360, Meta of Google Ads. Op deze manier kan de marketeer tijd besparen in het opzetten van campagnes en de aandacht stoppen in het optimaliseren van de campagnes (al is het advies vaak om breed in te kopen, zodat AI het werk doet)

Daarnaast kan AI worden gebruikt om scripts te schrijven die worden gebruikt voor datamodellen en optimalisaties zoals media mix modeling of het bouwen van display banners. Een simpel voorbeeld is hier te vinden.

Het is tevens nog steeds benodigd om kennis te hebben van de computertaal die gebruikt wordt, maar het kan een groot deel van het werk uit handen nemen.

PS: Dit voorbeeld is puur ter illustratie

Prompt in ChatGPT: Schrijf een HTML5 script voor een Display 300×250 bannerChatGPT

<!DOCTYPE html> <html> <head> <title>Display Banner</title> <style> .banner { width: 300px; height: 250px; background-color: #f2f2f2; border: 1px solid #ccc; text-align: center; font-family: Arial, sans-serif; } </style> </head> <body> <div class=”banner”> <h2>Display 300×250 Banner</h2> <p>This is the content of the banner.</p> </div> </body> </html>

Conclusie

Concluderend biedt AI marketeers talloze mogelijkheden om hun werk efficiënter en effectiever te doen. Van het automatiseren van advertentiecampagnes tot het genereren van content, het schrijven van scripts en het uitvoeren van geavanceerde analyses, artificial intelligence kan waardevolle ondersteuning bieden. Om kennis te maken met generative AI is het slim om eens te starten met het maken van content. Het is echter belangrijk om privacyrichtlijnen te volgen en ethische normen te waarborgen bij het gebruik van AI. Stop niet zomaar persoonlijke data in deze systemen.

Door AI te omarmen en te integreren in marketingactiviteiten, kunnen marketeers hun productiviteit verhogen, betere inzichten verkrijgen en een concurrentievoordeel behalen. Het is duidelijk dat generative AI onmisbaar gaat worden in het moderne marketinglandschap en het is belangrijk voor marketeers om zich bewust te zijn van de mogelijkheden en voordelen die het kan bieden. Wij schrijven veel over AI en andere trends, wil je daar van op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

Digitale visie voor meer performance

News & Events