Binnen digitale marketing is het cruciaal om de juiste kanalen effectief te benutten. Toch zien we vaak dat adverteerders en bureaus falen om de juiste creatie in te zetten, wat resulteert in suboptimale prestaties. Dit heeft enerzijds te maken met een fit tussen het kanaal en de creatie, maar ook een beperking in urgentie. Hierdoor voelt de gebruiker geen reden om tot actie over te gaan.
Bij Draft Digital geloven we dat het toepassen van overtuigingsprincipes essentieel is om succesvol te zijn in digitale marketing. Een van de meest invloedrijke modellen die we hierbij gebruiken, zijn de 7 overtuigingsprincipes van Robert Cialdini. Robert Cialdini is een sociaalpsycholoog, bekend om zijn onderzoek naar de psychologie van beïnvloeding. Hij formuleerde zeven overtuigingsprincipes in zijn boek “Invloed: De zeven geheimen van het overtuigen”, die breed worden toegepast in marketing en communicatie. In deze blog laten we weten welke overtuigingsprincipes er zijn en ook hoe deze gebruikt kunnen worden voor klanten.
Wederkerigheid
Het principe van wederkerigheid stelt dat mensen de neiging hebben om iets terug te doen wanneer ze iets krijgen. Binnen digitale marketing kunnen we dit toepassen door waardevolle content of gratis proefversies aan te bieden. Dit creëert een gevoel van verplichting bij de klant om iets terug te doen, zoals een aankoop. Probeer dus waarde toe te voegen in je communicatie, zodat de gebruiker het gevoel krijgt dat het tot actie over moet gaan.
Een aantal voorbeelden hiervan is een gratis besparingscheck die vaak weggegeven wordt bij zonnepanelenbedrijven. Zodra de besparingscheck is gedaan heeft de consument al een eerste stap genomen in de aankoop.
Commitment en Consistentie
Wanneer mensen een kleine toezegging doen, zijn ze eerder geneigd om consistent te blijven met die toezegging. Dit kan bijvoorbeeld door klanten een kleine eerste stap te laten zetten, zoals het invullen van een enquête, het liken van een post of het inschrijven voor een nieuwsbrief.
Bij veel merken wordt er gebruikgemaakt van een nieuwsbrief inschrijving met een korting om aan te zetten tot een conversie.
Sociale Bewijskracht
Mensen zijn geneigd om acties te ondernemen die ze anderen ook zien doen. Het tonen van klantbeoordelingen, testimonials en het gebruik van influencers kan de geloofwaardigheid van een merk versterken en nieuwe klanten aantrekken.
In veel onderzoeken zijn reviews een belangrijke driver om tot aankoop over te gaan. Denk maar eens aan de producten die jij zelf hebt gekocht afgelopen tijd hebt gekocht. Vaak is een aanbeveling veel waard. Door het gebruik van reviews laat je zien dat het product social proof is en dit is een belangrijke kracht van invloed.
Sympathie
Mensen zijn meer geneigd om te kopen van iemand die ze aardig vinden. Door authentiek en benaderbaar te zijn in communicatie, en door klanten persoonlijk aan te spreken, kunnen merken een sterke band opbouwen met hun doelgroep.
Doe zoals jezelf behandeld wilt worden is een bekend Nederlands gezegde. Dit geldt ook voor het beïnvloeden van klanten. Door op een sympathieke manier over te komen zorg je dat consumenten eerder geneigd zijn een product te kopen. Denk hierbij aan een influencer / ambassadeur waar zij zichzelf aan spiegelen.
Autoriteit
Autoriteit werkt omdat mensen geneigd zijn om experts te vertrouwen en hun advies op te volgen. Het tonen van certificeringen, awards en het delen van expertise kan helpen om het vertrouwen van de klant te winnen.
Het tonen van certificeringen en erkenningen van officiële instanties op hun website wekt vertrouwen bij klanten.
Schaarste
Schaarste wekt een gevoel van urgentie op. Door producten of aanbiedingen als beperkt beschikbaar te presenteren, kunnen bedrijven de klant aansporen om sneller beslissingen te nemen.
Met name binnen digitale media is dit een belangrijke component. Laat in je communicatie weten waarom een consument nu tot actie moet overgaan. Denk hierbij aan het aftellen in banners of het tonen van het aantal beschikbare producten.
Eenheid
Eenheid gaat over het creëren van een gevoel van samenhorigheid. Door een gemeenschapsgevoel te creëren en klanten het gevoel te geven dat ze deel uitmaken van een groep, kunnen bedrijven loyaliteit en betrokkenheid vergroten.
Door het creëren van een digitale community waarin echt waarde toegevoegd wordt zorg je ervoor dat een consument een verbinding creëert met jou merk. Op deze manier zal deze niet snel meer de keuze maken om naar een andere onderneming te gaan.
Bij Draft Digital integreren we deze principes in onze digitale marketingstrategieën om niet alleen de prestaties te verbeteren, maar ook om duurzame relaties met onze klanten op te bouwen. Wij geloven dat door het toepassen van Cialdini’s overtuigingsprincipes, we een omgeving van vertrouwen en groei kunnen creëren, zowel voor onze klanten als voor onszelf. Door middel van AI helpen wij onze klanten om reguliere advertentiecontent om te zetten in ‘overtuigingsproof’ content. Wil je daar meer over weten? Neem dan even contact op.