Het kan altijd beter!

ANA Papers: Samenvatting Programmatic Study

In december 2023 is er een nieuw rapport vanuit de ANA (Association of National Advertisers) een nieuw rapport over de Programmatic Media keten gepubliceerd. De ANA is voor velen een bekend fenomeen gezien de opvallende publicatie in 2016 (meer info). Uit dit onderzoek bleek dat programmatic eigenlijk helemaal niet zo transparant is en dat er soms wel 90% van de spend aan de strijkstok bleef hangen. Om die reden vonden wij het van belang om ook goed onderzoek naar te doen naar deze paper en te kijken wat de Europese markt van dit onderzoek kan leren. We zullen in deze blog het algehele rapport beschrijven en onze eigen adviezen geven voor de markt.

Onderzoeksdoel

In dit onderzoek probeert de ANA beter inzicht te krijgen in de programmatic keten en waar geoptimaliseerd kan worden. Hoeveel procentueel budget gaat er bijvoorbeeld naar SSP’s of MFA’s? De studie heeft gedraaid van september tot en met januari 2023 en in deze tijd zijn er totaal 123 miljoen dollar aan advertentiespend en 35 miljard impressies geanalyseerd. Daarnaast is deze studie niet enkel gefocust op de waardes in euro, maar ook op de kwaliteit van de impressie. Hierdoor kan de adverteerder ook echt advies inwinnen en de campagnes naar een hoger niveau tillen.

Uitlevering op sites

Zoals wij ook al eerder vermelden bij Draft Digital is het niet altijd goed om met heel veel sites te werken. Zo blijkt ook uit dit rapport. In dit rapport zagen we de volgende verdeling qua uitlevering:

  • 63% van de uitlevering was op de top-500 websites
  • 23% van de uitlevering was op de 501-3000 websites
  • 14% van de uitlevering was op de overige sites

Meer weten?

Neem dan contact met ons op!

Digitale visie voor meer performance

News & Events