Het kan altijd beter!

Lot of Happiness zet AI in voor verantwoorde en relevante advertenties op Meta

Lot of Happiness gelooft in een mooiere wereld voor iedereen. Goede doelen, groot en klein, zijn hierin de drijvende kracht. Ze verdienen allemaal Lot of Happiness haar steun. Dat maakt Lot of Happiness dé loterij waar je stem telt en je impact groot is. En waarbij je kans maakt op mooie prijzen. Een miljoen op de bank. Of een nieuwe elektrische bakfiets voor de deur.

De uitdaging

Als loterijmerk wil Lot of Happiness een breed publiek aanspreken met inspirerende campagnes, maar dat moet wel op een verantwoorde manier gebeuren. Binnen Meta werden grootschalige bereikcampagnes ingekocht, zonder inzicht in de content waarop advertenties werden geplaatst. Binnen Meta is het mogelijk om op leeftijdsgroepen te adverteren en daar wordt al gebruik van gemaakt, echter schuilt er nog steeds een potentiële misfit op basis van context. 

De oplossing

Om dit probleem te tackelen, koos Lot of Happiness samen met Draft Digital voor het innovatieve product Brand Standards van Scope3. Dit AI-gedreven systeem stelt merken in staat om een eigen brand agent te creëren, volledig afgestemd op hun waarden en regels. Scope3 heeft toegang tot alle content ID’s binnen Meta en analyseert met behulp van Large Language Models of deze content wel of niet aansluit bij het merkprofiel. Content die niet matcht, wordt binnen 3-5 uur na plaatsing op Meta geclassifiseerd en uitgesloten van de campagne.

Wat deze oplossing uniek maakt:

  • Persoonlijke brand profiles: AI wordt gevoed met input van het merk, voor maximale relevantie.
  • Duurzame impact: Naast de Brand Agent houdt Scope3 ook rekening met CO2 uitstoot op verschillende tijden, placements en creative types. 
  • Brede focus: Naast brand safety kijkt Scope3 ook naar attention-KPI’s voor maximale impact.
  • Human in the Loop proces om content te valideren door mensen. Hierdoor kan het AI model nog beter getraind worden. 

Resultaten

De eerste resultaten zijn veelbelovend:

  • 25% van de content ID’s zijn geblokkeerd in de testperiode. Voor Lot of Happiness is het dus nodig om deze manier van classifericing toe te voegen. Er is veel Meta content die niet matcht met de waarden van Lot of Happiness. 
  • Géén negatieve impact op performance — bereik, CPM, viewability en exposure time bleven stabiel.
  • Betere merkbescherming door het voorkomen van vertoningen bij ongewenste of gevoelige content.
  • Grotere relevantie voor de eindgebruiker door een scherpere afstemming op het merkprofiel.

“De context waarin mensen je advertenties zien is – zeker voor ons als loterij – ontzettend belangrijk. Met Scope3 hebben we de zekerheid dat onze advertenties niet verschijnen bij content die niet bij ons past, zoals kinder- of verslavingsgerelateerde content.

Anderzijds willen we de inhoud van onze advertenties juist kunnen aanpassen aan de context. Bij een artikel over goede doelen tonen we bijvoorbeeld graag beelden van onze jaarlijkse afdracht. Terwijl we bij een artikel over verre reizen liever de nadruk leggen op de mogelijkheid om groots te winnen. We hebben ontzettend veel zin om hier samen met Scope3 en Draft mee te experimenteren.”
Leo Nijs, Online Marketeer bij Lot of Happiness

“Als bureau vinden we het belangrijk om voorop te lopen. De oplossing van Scope3 is niet alleen schaalbaar en makkelijk te implementeren, maar levert ook direct zichtbare resultaten op.”
Lars Postmus, Oprichter van Draft Digital

Vervolgstappen

De positieve resultaten vormen het startpunt voor een bredere inzet van Scope3 binnen de mediamix van Lot of Happiness. In de komende periode wordt Brand Standards getest binnen programmatic campagnes, zodat ook daar meer grip ontstaat op context en brand safety. Verder wordt het huidige brand profile nog verder aangescherpt om de performance te verbeteren. 

Tegelijkertijd gaan we experimenteren met het gebruik van Scope3 Brand Stories, waarin persona’s centraal staan. Deze combinatie van brand safety en relevante storytelling biedt niet alleen bescherming tegen ongewenste associaties, maar creëert ook ruimte voor verbeterde performance. De ambitie is om AI-gedreven contentmatching structureel onderdeel te maken van het always-on medialandschap van Lot of Happiness.

Digitale visie voor meer performance

News & Events