Lot of Happiness – Server Side Tracking BillyGrace
Lot of Happiness gelooft in een mooiere wereld voor iedereen. Goede doelen, groot en klein, zijn hierin de drijvende kracht. Ze verdienen allemaal Lot of Happiness haar steun. Dat maakt Lot of Happiness dé loterij waar je stem telt en je impact groot is. En waarbij je kans maakt op mooie prijzen. Een miljoen op de bank. Of een nieuwe elektrische bakfiets voor de deur.
De uitdaging van Lot of Happiness
Lot of Happiness maakte aanvankelijk gebruik van traditionele client-side tagging om gebruikersgedrag te meten. Door strengere beperkingen vanuit browsers en platformen – zoals Apple’s Intelligent Tracking Prevention (ITP) – werd deze methode echter steeds minder betrouwbaar. Hierdoor ontstonden hiaten in de gebruikersdata, wat de datakwaliteit en de optimalisatie van marketingcampagnes negatief beïnvloedde.
Voor de meeste kanalen had Lot of Happiness inmiddels zowel client- als server-side tracking geïmplementeerd, maar voor hun AI-tool Billy Grace – die automatisch budgetten verdeeld over Google Ads, Bing, Meta, Snap en TikTok – was dat nog niet mogelijk. Omdat Billy Grace afhankelijk is van volledige en zuivere data, werd het verder verbeteren van de meetinfrastructuur onmisbaar. Op deze manier zouden de optimalisaties nog zuiverder worden.
De oplossing door Draft Digital
Om het meetproces toekomstbestendig te maken, besloot Lot of Happiness als eerste adverteerder binnen Billy Grace een pilot op te zetten met Server Side Tagging (SST). Deze techniek maakt het mogelijk om data via een eigen serveromgeving te verzamelen, waardoor tracking robuuster wordt en minder gevoelig is voor ad blockers of browserbeperkingen.
De oplossing werd niet als vervanging van client side tagging geïmplementeerd, maar als hybride model waarbij beide systemen parallel draaien. Zo ontstaat een vollediger beeld van het klantgedrag, waarbij de sterke punten van beide methodes elkaar aanvullen. Op deze manier kon ook de vergelijking gemaakt worden wat er beter presteert, client of server side tagging.
Resultaten van Lot of Happiness
De resultaten laten zien dat de hybride aanpak succesvol is en een aanzienlijke verbetering betekent voor de betrouwbaarheid van de data. Echter, was het wel opvallend dat client side meer unieke hits had en dat de ‘foutmarge’ hoger was op
→ 2,04% méér server side hits gemeten in vergelijking tot client side tagging, oftewel: server side meet vaker een event dan client side.
Tevens is er ook gekeken naar het aantal unieke events:
→ Slechts 3,26% van de web events kon niet gematcht worden met SST
→ Slechts 1,17% van de server side events kon niet gematcht worden met web events
Hieruit kunnen we concluderen dat client side meer unieke events meet en daarmee accurater is voor Billy Grace.
“We horen vaak in de markt dat Server Side tagging hét alternatief is voor Client Side Tagging, echter blijkt uit deze tests dat beide meetmethoden elkaar goed aanvullen. Het is van groot belang om verschillende manieren van tracking te valideren met elkaar, maar vooral ook te combineren. Op die manier kom je het meest dichtbij de waarheid.”
— Aliks Röling, Digital Marketing Consultant bij Draft Digital
De verbeterde tracking zorgt ervoor dat Billy Grace nauwkeuriger zal werken, wat leidt tot een effectievere inzet van het marketingbudget over kanalen als Google, Meta, Bing, en Snap.
“Dankzij de combinatie van server side en client side tagging én de slimme sturing van Billy Grace, hebben we iets scherper inzicht in de waarde van elk marketingkanaal. We zien duidelijker waar rendement zit en kunnen sneller bijsturen.”
— Leo Nijs, Online marketeer bij Lot of Happiness
Vervolgstappen voor Lot of Happiness
De implementatie van Server Side Tagging is een belangrijke stap geweest, maar de optimalisatie is nog in volle gang. In de volgende fase wordt het Hubspot CRM gekoppeld aan Billy Grace, zodat backendgegevens (zoals klantwaarde, leadstatus en conversiecycli) automatisch worden teruggekoppeld aan het AI-model.
Hierdoor ontstaat een volledig geïntegreerd ecosysteem waarin data, automatisering en marketingstrategie elkaar versterken — en Lot of Happiness haar groeipotentieel optimaal kan benutten.