In 2023 is er een nieuw onderzoek gedaan naar het gebruik van Social Media Marketing in Nederland (via deze link te vinden). Hieraan zagen we dat TikTok voor het 3e jaar op rij exponentieel verder groeit. Met name in de jongere doelgroepen zijn zij een van de grootste platforms, zeker als er gekeken wordt naar dagelijks gebruik. Echter, ligt dit platform wel vaak onder vuur doordat het een Chinees platform is. In het verleden heb ik de eer mogen hebben om (een van) de eerste Nederlandse advertenties op het platform in te kopen, maar hoe staat het er nu voor? Kunnen we echt niet meer om TikTok heen en wat is er anders dan een gebruikelijk platform zoals Facebook? In deze blog bespreken we de verschillen tussen twee van de grootste techbedrijven ter wereld, Meta en TikTok.
Data-opslag en privacy binnen TikTok en Meta: Is het veilig om Social Media Marketing in te zetten?
TikTok staat bekend om zijn controverses met betrekking tot gegevensbescherming en privacy. Het platform is eigendom van het Chinese bedrijf ByteDance, wat heeft geleid tot zorgen over de opslag en toegang tot gebruikersgegevens. Hoewel TikTok beweert dat het de gegevens van gebruikers buiten China opslaat en dat het de privacy waarborgt, zijn er nog steeds zorgen over mogelijke risico’s van gegevenslekken. Meerdere overheidsinstanties hebben bijvoorbeeld het gebruik van TikTok afgeraden of zelfs verboden.
Meta, aan de andere kant, heeft ook zijn aandeel in privacykwesties gehad, maar heeft strengere gegevensbeschermingsmaatregelen geïmplementeerd. Het bedrijf heeft de intentie uitgesproken om gebruikers meer controle te geven over hun gegevens en heeft de mogelijkheid geïntroduceerd om gegevens te wissen of te beperken. Meta heeft ook aangekondigd dat het end-to-end-versleuteling wil implementeren voor zijn berichtendiensten. Of dit het geval is, is weer de vraag aangezien er weer een flinke boete is uitgegeven door Europa. Meta heeft namelijk persoonsgegevens naar de Verenigde Staten gehaald wat niet in lijn staat met de AVG (algemene verordening persoonsgegevens).
Zoals dus te zien is, lijken beide social media marketing platforms niet veilig om te gaan met de data van de gebruiker. Het is dus een belangrijke keuze om wel of geen data te delen met deze platforms en hoe deze data gedeeld wordt. Wij van Draft Digital kunnen hier geen hard advies in geven, maar er zijn wel een paar belangrijke vragen die jij jezelf als adverteerder kunt stellen:
- Vind jij het erg dat er wellicht data gedeeld wordt met China en Amerika? En is het erger dat dit naar China gaat?
- Hoe kan ik op zo’n veilig mogelijke manier data delen met deze platforms? Denk hierbij aan customer match vs. server side tagging (conversion API)
- Is het essentieel om met een pixel te werken die persoonsgegevens stuurt naar deze platforms?
Verschil in Social Media Marketing doelgroep op TikTok en Meta
TikTok heeft de afgelopen jaren enorm aan populariteit gewonnen, vooral onder jongere gebruikers. Het platform staat bekend om zijn korte, creatieve video’s en heeft een zeer actieve en betrokken gebruikersgemeenschap. TikTok is vooral populair bij tieners en jongvolwassenen, met name in de leeftijdsgroep van 16-24 jaar. Echter is het een illussie dat dit platform enkel door deze groep gebruikt wordt. Ook ouderen tot ongeveer 45 gebruiken dit platform zeer actief.
Meta daarentegen heeft een breder bereik als het gaat om de doelgroep. Facebook/Instagram, het vlaggenschipplatform van Meta, heeft een gevarieerd gebruikersbestand van verschillende leeftijden en demografieën. Het platform heeft een meer gevestigde aanwezigheid en trekt gebruikers aan die op zoek zijn naar een bredere sociale ervaring, zoals het delen van foto’s, het verbinden met vrienden en familie, en het volgen van nieuws en andere interesses. Wat we zien is dat Facebook wel degelijk inlevert op bereik doordat jongeren dit platform loslaten. Waarschijnlijk vertrekken zijn naar TikTok of Snapchat. Instagram groeit tevens hard door, maar laat wel in de jongere doelgroep steken vallen. Dit bereik vertrekt waarschijnlijk naar TikTok.
Het wordt dus steeds belangrijker om de social mix te verrijken. In het verleden was een campagne via Meta genoeg om de volledige doelgroep te bereiken, echter zal er nu vaker gebruik gemaakt moeten worden van zowel TikTok als Meta. Deze combinatie is nog belangrijker als er op een jonge doelgroep gefocust wordt.
Performance op TikTok en Meta
TikTok staat bekend om zijn snelle, vermakelijke videocontent. Het algoritme van TikTok is ontworpen om gebruikers content te tonen op basis van hun voorkeuren en interesses. Dit heeft geleid tot een zeer aantrekkelijke gebruikerservaring, waarbij gebruikers vaak worden blootgesteld aan nieuwe en boeiende inhoud. TikTok heeft ook een hoog engagementniveau, waarbij gebruikers gemakkelijk kunnen communiceren en reageren op video’s. Het is voor adverteerders dus een ideaal platform om de doelgroep te kunnen binden aan je merk. Zorg dus ook dat je jouw content goed aanpast aan het platform en zet geen reguliere campagnecontent door. Daarnaast is TikTok ook steeds verder aan het inventariseren met TikTok search. Hierdoor wordt dit platform ook steeds aantrekkelijker voor performance campagnes.
Meta heeft een solide reputatie opgebouwd als een van de grootste sociale mediaplatforms ter wereld. Het biedt een breed scala aan functies, waaronder het delen van berichten, foto’s en video’s, evenals groepschats en evenementen. Doordat Meta zo ontzettend veel data ter beschikking heeft door het plaatsen van de pixel is het platform zeer goed in staat om performance gerichte campagnes te draaien. Het is zelfs een advies van Meta om een zo breed mogelijk doelgroep te targeten, zodat Meta op zoek gaat naar de juiste personen voor de campagne. Soms zijn ze zelfs slimmer dan jou! Echter, is Meta ook steeds meer aan het ontwikkelen voor awareness campagnes. Zo hebben ze ook Reels toegevoegd aan het platform. Dit lijkt enorm veel op TikTok.
Conclusion
We kunnen concluderen TikTok en Meta verschillen op verschillende gebieden, waaronder data-opslag en privacy, doelgroep en performance. TikTok heeft een jongere gebruikersbasis en staat bekend om zijn korte, creatieve video’s, terwijl Meta een breder bereik heeft en een meer gevestigde aanwezigheid op social media heeft. Als het gaat om data-opslag en privacy, hebben beide platforms hun uitdagingen en is het vooral voor de adverteerder belangrijk om een weloverwogen keuze te maken om data te delen met het platform. Het is ook belangrijk voor gebruikers om bewusten hun eigen privacyvoorkeuren in overweging te nemen bij het gebruiken van een platform. Aangezien dit vrij lastige keuzes zijn helpen wij graag bij het in overweging nemen van de beslissing. We kunnen de keuze natuurlijk niet maken, maar kunnen wel helpen. Wil je starten met adverteren of heb je dus hulp nodig bij deze keuze, neem dan contact op met ons.