Het kan altijd beter!

Advantage+ Shopping Campagnes in Meta

Advantage+ Shopping Campagnes zijn een relatief nieuw type advertentiecampagne in Meta waarmee je middels machine learning kunt adverteren op Facebook, Instagram en het Instagram Shopping-platform. Advantage+ Campagnes gebruiken machine learning om je producten of diensten op de meest effectieve plaatsen te targeten, zodat je meer leads en verkopen kunt genereren.

Hoe werken Advantage+ Campagnes?

Advantage+ Campagnes gebruiken machine learning om je producten op de meest effectieve plaatsen te targeten. Hiervoor kijken ze naar een aantal factoren, zoals:

  • De zoektermen die mensen gebruiken om je producten te zoeken
  • De interesses van mensen
  • De locatie van mensen
  • Het apparaat dat mensen gebruiken

Het grote verschil met ASC campagnes ten opzichte van reguliere campagnes is dat targeting vanuit de ‘user’ niet meer standaard is. Dit betekent dus dat Meta al het ‘zoekwerk’ voor je doet en zelf op zoek gaat naar de meest relevante audiences. Lekker makkelijk dus.

Voor- en nadelen van Advantage+ Campagnes

Een groot voordeel van de Advantage+ Shopping Campagnes is dat het in veel gevallen zal leiden tot een verhoogde campagne performance en dat is natuurlijk het belangrijkste. Daarnaast heb je minder tijd nodig voor het opzetten, optimaliseren en rapporteren van campagnes, doordat alles geautomatiseerd is. Dit klinkt natuurlijk erg fijn, maar er zijn ook nadelen.

Doordat Meta bij de ASC campagnes vrijwel volledig in de lead is voor het campagne proces is er ook weinig ruimte voor optimalisatie. Mochten campagnes onvoldoende presteren zijn er weinig mogelijkheden om de campagne te optimaliseren. Het toevoegen van nieuwe creatives is hier dan een oplossing.

Daarnaast is het lastig om een waarde te geven aan bepaalde doelgroepen. Sommige doelgroepen, zoals huidige klanten, kun je makkelijker converteren. Meta zal dus waarschijnlijk een groot deel van het budget investeren op deze doelgroepen. Echter, zouden deze wellicht al converteren. Zorg ervoor dat je instelt dat er slechts een deel van het budget hierheen gaat, mocht dat nodig zijn.

Ook is het via de interface enkel mogelijk om op sales te sturen en niet op omzet. Hierdoor stuurt het algoritme wellicht sneller bij naar goedkopere producten, waardoor de ROAS lager kan uitvallen.

Als laatste is het ‘standaard’ niet mogelijk om placements uit te sluiten, waardoor je ook op het audience netwerk uitlevert. Dit is niet altijd gewenst voor de adverteerder.

En werkt het ook?

Wij hebben inmiddels enkele campagnes uitgevoerd voor niet-retail klanten. We hadden dus beperkt last van de nadelige factoren, ondanks dat het er best wat zijn. We zagen een goede performance t.o.v. de overige campagnes dus dat is positief. Anderzijds merk je wel dat je niet volledig over wilt gaan op deze manier van werken. Je verliest volledig de regie en hebt geen plan B als het niet meer goed gaat. Om die reden adviseren we zeker om met ASC te testen, maar om niet de volledige focus op dit product te leggen.

Digitale visie voor meer performance

News & Events